Koop van een bedrijfspand
De notaris zorgt ervoor dat het bedrijfspand (vastgoed) op uw naam of die van de BV komt te staan. Hij of zij zal met u ook de bijzondere bepalingen doorlopen. Het is verstandig om de overeenkomst en ook het eigendomsbewijs van verkoper door de notaris te laten screenen, om te bekijken of er nog juridische beperkingen zijn.
Financiering bedrijfspand
Ook de financiering van het pand door middel van hypotheek is bij de notaris in vertrouwde handen. We nemen u het werk uit handen door de stukken op te vragen en samen met uw bank en tussenpersoon de noodzakelijke voorbereidingen te verzorgen.
Bedrijfspand en belastingen
Bij de koop van een bedrijfspand staat u vaak voor de vraag: koop ik het bedrijfspand in mijn BV of koop ik het bedrijfspand privé? Bij een positief ontwikkelende vastgoedmarkt hebben veel ondernemers het bedrijfspand in het verleden privé gekocht. De resultaten bij verkoop waren dan onbelast. De fiscale wetgever heeft hier een stokje voor gestoken door voor een aantal zaken (waaronder vastgoed) een regeling te treffen waarbij de opbrengst in box 1 (progressief) wordt belast.
Bij de aankoop van een bedrijfspand komen vaak ook vragen als overdrachtsbelasting en BTW aan de orde. Vooral bij een recent gesticht vastgoed is deze vraag actueel. Mocht u willen verhuren, dan is de BTW ook een item.
De vraag is natuurlijk wat voor u de beste opties zijn als u een bedrijfspand aankoopt. Samen met uw accountant of belastingadviseur maken wij graag met u de afweging.
Wilt u degelijk advies over het aankopen van vastgoed van de Notaris gespecialiseerd in ondernemingsrecht en dus ondernemers? Bel of email via het formulier en vraag gelijk een afspraak aan!